“Er was eens … ” is dat storytelling? Een verhaaltje vertellen om de mensen te entertainen? Hoe zal dat een bedrijf vooruithelpen?
Begrijpelijke vragen. Ik zal ze beantwoorden … met een verhaal 🙂
Ik heb een tijd als freelancer gewerkt voor een bedrijf dat publireportages maakte. Ik kreeg dan een opdracht in mijn mailbox: “naam van het bedrijf, activiteit, contactpersoon, adres, telefoonnummer. Gelieve een afspraak te maken. Deadline is …”
Dikwijls zei de naam van het bedrijf me niks, en ook van wat ze deden, kreeg ik het niet warm of koud: een restaurant, een betonboorder, een hersteller van motoren, … tot ik in het bedrijf zelf kwam en de zaakvoerder mij in geuren en kleuren vertelde waarom hij ooit met die activiteit gestart was, wat zijn droom was en hoe hij die stap voor stap aan het verwezenlijken was. “Waauw,” dacht ik toen, “jullie zijn gewoon fantastisch … spijtig dat niemand dat weet.” En dan ging ik aan de slag.
Op 1 of maximum 2 pagina’s moest ik het verhaal van het bedrijf vertellen, waarom het uniek is in zijn soort en waarom andere bedrijven er echt mee moeten samenwerken.
Zaaalig gewoon! Zo simpel kan storytelling zijn. Geen saaie opsomming zoals: “wij zijn x en wij doen y, van vader op zoon, al 50 jaar. Koop iets bij ons!” Daar wordt toch niemand warm van? Maar je geraakt wel geïnteresseerd wanneer je weet wanneer x voor het eerst het idee voor y gekregen heeft, waarom hij dat per sé wou doen en er zijn laatste spaarcenten in stak, hoe hij heel moeilijk aan zijn eerste klant geraakte maar toch doorzette, het idee verfijnde en verbeterde, en toen stap voor stap markt veroverde. En als hij je dan nog vertelt wat hij de volgende jaren nog allemaal in petto heeft, dan weet je zeker: dit is niet zo maar een bedrijf, dit bedrijf heeft een visie! Zij zijn serieus bezig met hun zaak.
En dat wekt vertrouwen.
Storytelling wordt steeds belangrijker in communicatie, PR en marketing. De wereld is een dorp geworden en je wil dus weten wie er naast je komt wonen, en van wie je iets koopt. Het gemeenschapsgevoel is belangrijk. Consumenten en klanten kopen een beleving en niet zo maar een product. Dat geldt ook voor B2B-markten trouwens! Daar gaat het ook om vertrouwen en degelijkheid, laten zien welke kennis je in huis hebt en welke waarden je belangrijk vindt. Met storytelling kan je heel ver geraken. Je kan je ervaringen delen in een white paper, een artikel over jouw specialisatie in een vaktijdschrift publiceren, je klanten voor jou laten spreken in jouw bedrijfsmagazine, je eerste duurzaamheidsverslag opmaken, …
Wil je graag weten hoe dit voor jouw bedrijf kan werken? Contacteer ons! Of bekijk eerst even de referenties en de voorbeelden.